۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۶۵۵۵۰۴

گزارش | نشانه های افول عربستان و فروپاشی آخرین سنگر سعودی

گزارش | نشانه های افول عربستان و فروپاشی آخرین سنگر سعودی
سیاست های بن سلمان و ادعای اصلاحات در عربستان، نشانه های افول این کشور را بیش از پیش نمایان کرد و اینک آخرین سنگر رژیم سعودی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

به گزارش بین الملل خبرگزاری رسا، با به قدرت رسیدن آل سلمان در عربستان، روند اعمال فشار بن سلمان ولیعهد این کشوربه شهروندان سعودی به شدت افزایش یافته است به گونه ای که اقشار مختلف جامعه از سیاست های دیکتاتوری وی به ستوه آمده اند.

بازداشت مبلغان دینی، فشار بر فعالان اجتماعی و حقوق بشر، مقابله با فعالان فضای مجازی، سرکوب مسلمانان، افزایش اعدام شهروندان و بالا رفتن آمار بیکاری و فقر در عربستان تنها بخشی از دستاوردهای پنج سال حکومت آل سلمان بر عربستان است.

ملک عبدالله شاه پیشین سعودی قبل از مرگش به دو سنگر اصلی حفظ نظام سعودی وصیت کرده بود: یکی شهروند و دیگری دین. با این حال اوضاع شهروندان سعودی و سایه انداختن فقر بر آنها تا حدی رسیده است که میلیون ها سعودی اینک با درآمد ماهانه 530دلار زندگی می کنند. این در حالیست که آمارهای رسمی در عربستان نشان می دهد که شاخص خط فقر در این کشور، 3322 دلار است.

آل سلمان پس از نابود کردن اولین سنگر حفظ رژیم سعودی، اینک به سراغ سنگر دوم یعنی دین رفته است و همانگونه که مقامات تل آویو گفته اند، محمد بن سلمان همان رهبر عربی است که دهه ها انتظار آن را می کشیدند و در واقع وی اینک با در پیش گفتن سیاست های رژیم صهیونیستی، به فروپاشی آل سعود سرعت بخشیده و دین را در خدمت اهداف اسرائیل و غربی ها قرار داده است و با نام میانه روی تبر بدست گرفته و زدن ریشه دین در جامعه دینی عربستان را آغاز کرده و فتواهای وهابیت نیز به کمک وی آمده است تا چهره واقعی اسلام منحرف آمریکایی و وهابی را به همه نشان دهند.

تضعیف فریضه حجاب در عربستان در پی فتوای وهابیت بر ضروت نداشتن پوشش عبا برای زنان، فتوای وهابیت درباره حلال بودن رقص و آواز، مجاز شدن رانندگی برای زنان، شکستن حرمت مکان های مقدس مانند مکه مکرمه، بازداشت حاجیان  بیت الله الحرام و تحویل آنها به رژیم صهیونیستی و موارد دیگر، همه نمونه هایی از فروپاشی سنگر دوم رژیم سعودی یعنی دین است.

نمونه بارز فروپاشی سنگر دین به عنوان سنگر دوم برای حفظ رژیم سعودی، عادی سازی روابط با اسرائیل است. عربستان سیاست صهیونیستی نابودی دین با دین را آگاهانه یا ناآگاهانه برای نابودی این سنگر بکار برده و از طریق اتحادیه سعودی العالم الاسلامی به این عادی سازی سرعت بخشیده است.

به گزارش روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم،  محمد بن عبدالكريم العيسى رییس اتحادیه سعودی العالم الاسلامی که اخیرا رسما از یک هیأت یهودی برای سفر به عربستان دعوت کرده بود و در نشستی با حضور برخی از مسؤولان اسرائیلی نیز شرکت کرده است، صلح با یهودی ها از جمله یهودیان سرزمین های اشغالی فلسطین را خواستار شد و این موضوع را ریشه در آموزه های اسلامی دانست و آیه شریفه وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلا النَّصَارَى حتى تتبع ملتهم را تفسیر به رأی کرد و از مسلمانان خواست تا با یهودیان به نرمی رفتار کنند.

محمد بن عبدالكريم العيسى در حالی موضوع ملاطفت با یهودیان را مطرح می کند که سلمن بن عبدالعزیر شاه سعودی اذعان کرده است که وی از جمله نظامیانی بود که در جنگ اعراب با اسرائیل در اوایل تشکیل این رژیم مشارکت داشته است. باید از مقامات سعودی پرسید که چه چیزی موجب شده است تا به منادیان صلح با اسراییل تبدیل شده اند و سیاست ضد صهیونیستی خود را 180 درجه تغییر دهند؟ آیا هدفی غیر از حفظ تاج و تخت خود دارند؟ در این میان دین در کجای معادلات سیاسی سعودی قرار دارد؟

باید دید که پس از قراردادن مجاهدان فلسطینی در فهرست گروه های تروریستی و اهانت به شهیدان قدس شریف و تمسخر فلسطینیان از سوی ماشین های تبیلغاتی سعودی، این بار آل سلمان چه نقشه ای برای له کردن آنان و واگذاری مقدسات مسلمانان به یهودی ها در سر دارد؟/983/ب

ارسال نظرات